Välkommen!


Jag har skrivit den här bloggen för att dokumentera vår väg till vårt drömhus men också för att vänner, familj och övriga som är intresserade att följa detta. Jag har skrivit om vårt husbygge, inspiration m m och vill ni följa ett helt bygge från planering till färdigt hus så börja läs. Vi har ritat huset själva men snickrandet har gjorts av Svenska Familjehus som vi haft totalentreprenad med .

fredag 27 januari 2012

Offert på kakel o klinker

Fick offert från Kakelgruvan på de tillval vi gjort. I offerten från Sv familjehus ingår kakel o klinker för 225 kr/kvm. Vi valde standard i groventré och tvättstuga och kakel till väggarna i bad och wc/dusch. Tillkommer gör klinker i hall, wc/dusch, kök, bad o bastu. Gjorde även tillval med kakel på vägg bakom kamin och klinker under kaminen. Lite dekor med mosaik i badrummet. Tillval även i barnens wc/dusch m några dekorplattor. Tyckte inte alls att våra tillval verkade dyra, men summa summarum - 22 600 kr inkl moms som tillval och extra arbetskostnad är 4 400 kr. Kostnaderna tickar på...
Bra att tänka på är ju att klinker som ingår är ofta större plattor, men i dusch och bastu runt golvbrunnar krävs mindre storlek och de är dyra. I och för sig behövs ju endast 1 kvm i en dusch, men när 1 kvm kostar 1800 kr mot klinker som kostar 225 kr....ja då ökar summan. Dessutom ska det vara sockel av samma klinkerplattor...det hade inte jag tänkt på.
Hur resonerar vi? Jo, att kakel och klinker är inget vi vill byta i första läget (inte i andra heller). Alltså är det viktigt för oss att det känns rätt och att vi är nöjda med våra val. Därför är det inget vi ändrar, utan det blir fler dagar med blodpudding till middag helt enkelt.
TIPS! Glöm inte att räkna med sockel i kvm när ni räknar kostnader för klinker.
Har hunnit med ett besök på XL bygg ang höjdskillnad som vi får i köket. Vår diskbänk är 40 mm hög, compaktlaminatskivan är 12 mm. Höjdskillnaden på 28 mm måste jag ordna till snickarna. En lösning är att köpa svart laminatskiva på 28 mm som snickarna monterar mellan bänkskåp och bänkskiva...men det är lättare sagt än gjort för det existerar inte skivor på 28 mm. MEN nu har jag lösningen. Jag ber snickarna montera en ram av reglar 28 mm hög. Laminatskivan monteras på den och jag sågar till en MDF-skiva 28 mm hög som jag målar med blank svart färg som fästs mot reglarna. Det tror jag är bästa lösningen. Som tur är har jag två gånger kvar på snickarkursen så på tisdag sågar jag till MDF-listen och målar den när snickarna behöver. Än ska ju inte köket monteras. Gäller dock att vara med i huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar