Välkommen!


Jag har skrivit den här bloggen för att dokumentera vår väg till vårt drömhus men också för att vänner, familj och övriga som är intresserade att följa detta. Jag har skrivit om vårt husbygge, inspiration m m och vill ni följa ett helt bygge från planering till färdigt hus så börja läs. Vi har ritat huset själva men snickrandet har gjorts av Svenska Familjehus som vi haft totalentreprenad med .

onsdag 29 februari 2012

Värmeväxlare m m

Lite roligt att ha ett inlägg med 29/2 tycker jag.

Nu är jag inne på ett område som jag egentligen inte är så intresserad av men självklart vill jag ju att värme m m ska fungera. Falu Energi och Vatten levererar ett paket till oss i Slättaskogen med en värmeväxlare till fjärrvärmen som enligt uppgift tyvärr inte är så bra. Nu har vi på rekommendation av vår rörmokare och L valt en annan, bättre växlare för att slippa problem i framtiden. Några tusenlappar extra för den, men jag är förvånad varför de erbjuder en värmeväxlare som inte når upp till standard?? Måste nog ringa och fråga tror jag.

Annat som jag vill ska fungera är TV, telefoni, datorer och vår framtida projektor - och eftersom jag lägger så mycket tid på att planera övrigt så har jag bett äldsta sonen bli teknikansvarig. Får se vad han kommer fram till. Sportlov nu så han kanske har tid att planera lite.

Det är roligt att bygga hus med så stora barn som vi har (11, 15 och 18). Alla är angelägna om att det ska bli så bra som möjligt och att de får friheten att välja till sina rum själva. M har nu börjat leta inridning till sitt rum, matta o hylla hittat. Vi längtar till inflytt.

3 kommentarer:

  1. Hej, vi ska också bygga i slättaskogen och funderar (bland mkt annat) på värmeväxlare och huruvida den som ingår är nåt att ha. Vad är det som ni tycker är mindre bra med den som ingår? Alltid bra med input från andra! Vi bloggar förresten också, mest för vår egen del. Har tänkt att skicka iväg bloggen sen när vi är klara och trycka en bok av alla inlägg. Adressen är drommenpalovberget.blogspot.com, om du är nyfiken :-)

    SvaraRadera
  2. Hej
    Kul med fler bloggare i Slättaskogen. Jag kan tyvärr inte säga att det var vi som hade ngn åsikt utan litade på vår entreprenör samt rörmokare som anser att den värmeväxlare som FEV har i sitt paket inte håller måttet. Vi valde till en annan, kostnad 3850 kr. Vi får hoppas att den blir bra.

    SvaraRadera
  3. Ok, vi har ännu inte skrivit avtal om vvs-delen men ska lyssna med rörmokaren så småningom vad de tycker. En extrakostand på strax under 4000 för att ha bra värmeväxlare i huset känns absolut värt det. Tack för snabbt svar!

    SvaraRadera