Välkommen!


Jag har skrivit den här bloggen för att dokumentera vår väg till vårt drömhus men också för att vänner, familj och övriga som är intresserade att följa detta. Jag har skrivit om vårt husbygge, inspiration m m och vill ni följa ett helt bygge från planering till färdigt hus så börja läs. Vi har ritat huset själva men snickrandet har gjorts av Svenska Familjehus som vi haft totalentreprenad med .

lördag 11 februari 2012

15 byggveckor och en målarvecka avklarad

Ingen byggstädning idag, mycket skönt. Hade träff med Leif för att verkligen kolla vad som står i entreprenadkontraktet ang vad som ingår gällande målning. Har fått en tilläggsoffert på målning/tapetsering så jag trodde jag skulle tappa andan - 46 200 kr.
I totalentreprenaden ingår målning och tapetsering om vi väljer papperstapet från Borosan/Decorama (utpris till kund 168 kr/rulle men  målaren köper in den för 47 kr). Dvs - ingen merkostnad om vi väljer det.
Nu ska jag lusläsa offerten, lägga till och dra bort och detta gör att jag nu lånat hem Borosan och Decoramas tapetböcker. Nog för att målarna föredrar papperstapeter för att de lätt kan dra dem i limmaskinen och snabbt sätta upp dem.
För att hjälpa er övriga som planerar att välja bort ful-standard till fördel för fin-easy up: TIPS!
  • Arbetskostnad för uppsättning av easy up offereras med 450 kr per timme. I arbetskostnaden för oss ingår även grundmålning bakom tapeten som krävs för att garanti ska kunna lämnas på arbetet.
  • Hög takhöjd innebär att två målare måste jobba samtidigt så då blir det 900 kr per timme
  • Ett sovrum på ca 9 kvm beräknas ta 6 timmar att tapetsera - dvs 2700 kr.
  • Att måla tre väggar (7,12 kvm) i ett sovrum på kostar 250 kr/kvm - dvs 2700 kr

Kökstaket och vardagsrumstaket
(ska vi ha grönrandigt kanske?)


I tvättstugan tycker vi inte målningen är jämn och godkänd, men efter snack m Hans
fick jag mig förklarat att högblank färg som målas i våtrum ser oftare randig ut beroende
på vilket ljus som kommer in från fönster/dörrar.

Vår klädkammare där det måste saknas ett lager färg

Krokodilen som ska in i teknikskåpet i vår klk och
dessutom blir det ngt slags kåpa nedtill

Hela huset är täckt av pistagegrönt slipdamm, hoppas de har en bra dammsugare

Skarven mellan stort och litet fönster, undrar vad de täcker isoleringen med?

Innerdörrarna på vänt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar