Välkommen!


Jag har skrivit den här bloggen för att dokumentera vår väg till vårt drömhus men också för att vänner, familj och övriga som är intresserade att följa detta. Jag har skrivit om vårt husbygge, inspiration m m och vill ni följa ett helt bygge från planering till färdigt hus så börja läs. Vi har ritat huset själva men snickrandet har gjorts av Svenska Familjehus som vi haft totalentreprenad med .

tisdag 7 februari 2012

Andra dagen byggvecka 15

Målarmöte i huset. Två som spacklade och två som målade. Några tak är redan vita och klädkammaren på gång att bli vit. Genomgång av alla våra val och målare H tipsade lite om struktur, blankhet och färgval. Jättebra. Tapeten jag valt till sovrummet tyckte H att då blir det som ett fängelse och när vi tänkte till så ändrade vi till fondvägg plus tre målade väggar. Den stora frågan som vi ev har löst nu är färgkoden till de väggar som ska målas mest, dvs hall, matplats och vardagsrum. Ljuset flödar in hela dagen och vi vill inte att väggen ska ha ngn uppmärksamhet utan den ska bara finnas. Tipset är Nordsjös Light and Space som reflekterar 40% mer ljus än vanliga kulörer. Det blir nog den i en bruten vit, men vi vill ju inte ha vitt så det ser ut som alla våra lister som är fabriksmålade blir ljusgula. Mycket att tänka på.
H tog med oss till ett hus i området som de redan målat i och där fick vi se en nyans som var helt ok, hoppas nu att det är den vi fastnat för. En bra sak - jag slipper glasfiberväv i tvättstugan, den väggen blir slätmålad med en blankare avtorkningsbar färg (våtrumsfärg).
Ikväll har jag skrivit ned alla våra val och nummer på tapeter och färger och mailat till H, så han kan räkna på tilläggsofferten.
I det andra huset noterade vi ordningen - målare och plattsättare är i huset samtidigt. Sen gissar jag att det är golvdags för snickarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar