Välkommen!


Jag har skrivit den här bloggen för att dokumentera vår väg till vårt drömhus men också för att vänner, familj och övriga som är intresserade att följa detta. Jag har skrivit om vårt husbygge, inspiration m m och vill ni följa ett helt bygge från planering till färdigt hus så börja läs. Vi har ritat huset själva men snickrandet har gjorts av Svenska Familjehus som vi haft totalentreprenad med .

lördag 28 januari 2012

13 byggveckor!

Idag var det mycket att städa. Det tog K och mig 2,5 timmar. Två släp med bara gips...och vi som betalar detta känner att det  vore ju bättre om gipsen sitter på väggarna och i taket och inte utkastade som skräp i snön. Men men, det är väl så det blir.
Första gången vi såg vardagsrummet utan stora högar med gips. Det blir bra.
Köket med gipsskivorna där köksön ska stå.

Vy över matplats och vardagsrum. Det blir ett härligt rum.

Förberedelser för kamin. Jag tycker inte att skorstenar är snygga därför har
jag ritat att skorstenen dras i rummet bakom, dvs kontoret.

Här ska röret komma ut och skorstenen byggas och sen bygger de in det hela
så det blir en låda i hörnet. Vi noterade dock att killarna satt dit gipstaket redan, och skorstenen
ska ju genom yttertaket också. Men vi slipper ju fundera på hur de löser det.

Förberett för de enda väggskåpen i köket.

Förberett för vår "skåpvägg" i tvättstugan - städskåp, två
linneskåp och en garderob.

Limträbalken är inbyggd och in under taket är köket. Undrar om man kan göra
något roligt med den där väggen? Vi ska INTE skriva Välkommen i alla fall.

Ventilationsrören slingrar sig


Några elslingor ryms däruppe också

Alla golvvärmeslingor och annat har blivit inmurade

FEL upptäckt. Är det så svårt att tänka symmetriskt när de drar kablarna?
Vi har en utebelysning till vänster på den här fasaden med ett visst mått från yttervägg,
då måste de väl förstå att den här utelampan ska sitta på samma mått från hörnet!
Dessutom sitter de på olika höjd - i och för sig endast 5 cm skillnad men ändå....
Irriterande. Jag vill inte ha kablar utanpåliggande och hur ska de kunna fixa den här flytten?
Förmodligen inte och då får jag alltså stå ut med att de sitter ojämt. Grrrrr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar