Välkommen!


Jag har skrivit den här bloggen för att dokumentera vår väg till vårt drömhus men också för att vänner, familj och övriga som är intresserade att följa detta. Jag har skrivit om vårt husbygge, inspiration m m och vill ni följa ett helt bygge från planering till färdigt hus så börja läs. Vi har ritat huset själva men snickrandet har gjorts av Svenska Familjehus som vi haft totalentreprenad med .

lördag 17 mars 2012

Garagedag 11 och bilduppdatering

Idag var vi tvungna att gipsa taket och göra färdigt för elektrikerna som vill göra klart hos oss på måndag. Tak är alltid jobbigt men pappa, K och jag använde samma teknik som när vi satte gips i vårt förra hus. Istället för att låna skivhissen som vi var erbjöds gjorde pappa ett T-kors som vi hade som stöd. Funkar bra. Svärfar Bertil var snäll och hjälpte oss med ett lass till tippen. Barnen kom och levererade lunch - mycket bra. 21 timmar läggs till garaget, summa 219 timmar.
Dagen hade en liten olycka, pappas skruvdragare föll från stegen ned i golvet - den gick i två delar, så rätt vore ju om jag fick ge pappa den som han köpte till mig förra helgen - men det fick jag inte.
Nu har vi bokat lastbil till flytten också. Skärtorsdag till påskdagen, då har vi att göra, men sen så bor vi i vårt nya hus. Känns lite ofattbart att det närmar sig.
Lite pyssligt där garageporten är fäst i taket, men vi släppte en sida i taket och det gick bra.
Fick ändra fästet med 13 mm (gipsskivans tjocklek)

Jag skötte stöttan och ändrade höjd på den vartefter taket sluttade iväg, och
gubbarna skruvade.

K tyckte det var roligt med magneterna vi fått låna av snickare M. Man fäster en
magnet i dosan som sitter i taket, och sen söker den andra magneten och fäster,
sen skruvar man mitt i detta och

vips så har man ett fint hål som elektrikerna kan sätta en lampkrok i.
Mycket smart!

Taket färdiggipsat och många väggar också färdiga. Vi har några väggar
kvar att göra imorgon, K och jag.

Svärfar på väg till tippen. I bakgrunden grannens alla maskiner

Jag var lite avundsjuk på granne P. Han har så många maskiner och att köra
grävmaskin vill jag också kunna göra. Kanske ska satsa på en ny karriär. Det verkar
så himla roligt. Tänk att få jobba med trädgårdsanläggning och köra maskiner och fixa....

Elkrokodilen i förrådet fick en snygg ursågning a la Tage.

Tvättstugan väntar på maskinerna (som står i ett sovrum)

Diskmaskinen på plats. Den längtar vi alla efter. Sedan 1 dec bor är vi utan
diskmaskin. Även om vi alla fem turas om att diska så finns det bara en sak att säga
om att diska - TRÅKIGT!

Ugnarna på plats. Tyvärr har jag inte två ugnar i detta kök, får se
hur jag klarar mig, men micron är mer avancerad än vanligt, så jag
får kanske laga lite mat i den också.

Kaminen på plats. Snyggt (om jag får säga det själv)
Oj vad snett jag fotade.

Vårt kontorsskåp. Snyggt att gömma alla pärmar och papper.
Vi försöker alltid leva efter att "var sak har sin plats" och
visst är det lättare när det finns platser att lägga allt på.

Vår badrumsinredning på gång. Mycket nöjd med skåpen, spegeln och den fina glashyllan.
Pricken över i kommer bli vår lampa över spegeln (el rättare sagt tre prickar över i)

Här blev det lite trångt. Arkitekten visste nog inte vilka handtag som sitter på skåpen
som vi valt. Lösningen blir nog att snickarna få ta bort handtaget och såga av det.
Det räcker ju med fem cm att ta tag i. Viktigare att kunna öppna skåpet helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar